© 2016 Mister K |
Mick Wigfall and the Toxics are on a new compilation CD.
PHOCEA ROCKS Vol.3 (One track on the album).
She's too much for me.
Lorsqu’Archibald m’a proposé cet album à chroniquer, j’avoue au départ ne pas avoir été vraiment enchanté : et oui, le Rockabilly, ce n’est pas vraiment ma « tasse de thé ». J’ai très souvent considéré cette musique comme « vieillotte » et tout simplement en décalage par rapport à notre époque. Mais lorsque j’ai commencé à écouter cet opus, je me suis surpris à taper du pied, m’agiter sur ma chaise et fredonner quelques chansons. Je me suis dit : « Finalement, c’est bien fichu ! Ok je peux le faire ! ». Et me voici donc en train de rédiger une nouvelle chronique à propos du dernier CD de MICK WIGFALL AND THE TOXICS.
Cet album, certes à base de vieux Rock’n’Roll et de Rockabilly, est constitué principalement de reprises, mais avec un son beaucoup plus actuel qui donne un renouveau au genre, un son beaucoup plus « péchu » plus « Roots » ! Et mine de rien, cela change tout !
Mais parlons tout d’abord un peu du groupe. Il s’agit d’un trio composé d’un chanteur-contrebassiste anglais expatrié à Marseille (Mick Wigfall himself !), d’un guitariste (Seb) et d’un batteur (Mister K). Mick Wigfall a travaillé avec des gens comme Jeff BECK, Robert PLANT, Fat Boy Slim, Rocky BURNETTE, … pendant qu’il dirigeait son studio d’enregistrement dans le nord de Londres. Lorsque l’on sait ça et que l’on voit aussi les influences de tous les membres (qui ont joué du jazz, du rockabilly, du psychobilly ou encore du rock ou du punk au sein de différentes formations), on comprend sans doute mieux l’origine de l’identité sonore de ce CD.
Concernant l’album en lui-même, il est composé de 13 titres, dont 3 chansons originales :
She’s Too Much For Me donne un bon aperçu de la méthode du groupe : une base de Rockabilly, mais des sons et des riffs qui nous rappellent les influences rock et punk du trio, ainsi qu’un Mick Wigfall qui nous montre une partie de ses talents vocaux en passant parfois d’un chant typique Rock’N’Roll à la Elvis à une voix plus éraillée d’un chanteur de punk.
More Of That Feeling est quant à elle plus calme, une chanson mid-tempo, mais toujours dans la même mouvance (jeux sur la voix, etc) et peut rappeler des sonorités plus proches du Rock des années 60-70.
One chance est la dernière chanson originale de l’album dans un style plutôt Blues – Rock’N’Roll mais avec un côté Dépêche Mode (notamment leur tube Personal Jesus).
Le reste de cet opus est composé de reprises traitées sur un mode qui consiste à apporter une touche de rockabilly sur des chansons plus rock (Teenage Kicks par exemple) ou inversement apporter une touche de rock, voire de punk sur des chansons de Rockabilly - Rock’N’Roll (Born To Boogie, Pretty Plad Skirt, Nervous Breakdown pour ne citer que celles-là).
A noter tout de même quelques très bonnes reprises comme Teenage Kicks du groupe de punk irlandais The Undertones, Egyptian Reggae de Jonathan Richman ou encore Big In Japan (Tom Waits) et Drives Me Wild de Dr. Feelgood. A saluer également la performance vocale de Mick Wigfall tout au long de l’opus !
Voici donc un bel album qui pourrait aussi bien plaire aux amateurs de Rockabilly qu’aux fans de Rock plus agressif ou de punk. MICK WIGFALL AND THE TOXICS pourraient bien, s’ils continuent, rendre ses lettres de noblesse à un style que la jeune génération a tendance à oublier mais qui fait pourtant partie des bases du rock d’aujourd’hui. Personnellement, après les avoir écoutés, je me suis surpris à ressortir certains CD de Chuck Berry, Buddy Holly, Jimmy Reed, Eddie Taylor ou encore d’Elmore James afin de redécouvrir certaines « pépites » de l’histoire du rock. Merci Mister Wigfall !
THIBS (2012)
If English-born and French-based Mick Wigfall isn't the illegitimate son of Jesse Hector then I'm an ABBA fan. If you don't know who Mr Hector is - shame. We'll explain.
Jesse was a born-out-of-time rocker with a Hendrix fixation who fronted proto-punkers Crushed Butler and the Hammersmith Gorillas in London. Post-punk, Jesse rowed his pub rock boat against the prevailing tide in and only called it a day in the 2000s. Journeyman Mick Wigfall doesn't have Hector's mutton chop sideburns and takes a rockabilly fork in the path but attacks his music in much the same way.
He's no one-man band, however. The Toxics are a power trio in every sense of the term, laying down a rhythm bed with genuine swing with their frontman firing chunky guitar chords over the top. Wigfall sure has convincing pipes. The 16 songs are a couple of originals and a big-arsed bunch cover songs - some of them surprising choices.
Gene Vincent's "Poor Man's Prison" won't come as a shock but Tom Waits' "Big In Japan" might. It's raw and swampy lo-fi blues that's not entirely representative of the rest of the album sound. Eddie Cochran lives on in the Toxics' version of "Nervous Breakdown". Wigfall and his mates "own" that one too, as surely as they deftly charge through "I Ain't Got You." There's nothing wrong with their appropriation of Marc Bolan's "Born To Boogie" either.
Just when you've pegged these guys as clever revivalists, they throw in Jonathan Richman's "Egyptian Reggae." It's faithfully done but sounds like a quick diversion. Their take on Dr Feelgood's "Drives Me Wild", on the other hand, leaves the original for dead. The Undertones' "Teenage Kicks" is the album opener and you can't help but think the owners of that one would approve.
"She's Too Much For Me" is one of the few originals and makes you wonder why the band didn't record a few more. It's a bristling rocker that doesn't wear out its welcome over its two-plus minutes. There are shades of Hipbone Slim and The Kneetremblers - and that's no bad thing.
In the end, "Mick Wigfall and The Toxics" is one helluva attention-getter that should leave you wanting more.You might want the "more" to be the band's own songs but this will do for now.
Clubs Magazine Editor
London (UK) April,26th 2012 (Written by Johnny T)
One word. Outstanding! 13 Solid beat pounding tracks plus a neat unlisted semi acoustic bonus track making 14 in all. I Knew this was going to be good so instead of just playing it on my trusty Hi Fi I played it through my computer because I wanted to savour every slap of the Masters Slap Bass through my Woofer. There are some Great cover versions on this purely Rockin' debut C.DAlbum. Featuring immaculate Bass playing and Brilliant Vocals by the Top Rated Mick Wigfall, incredible Lead Guitar work from Seb aka J.C. and outstanding drums and rhythms from the equally talented Mister K. When I say Cover Versions I Mean only that listeners will be familiar with many of the tracks. However believe me these are not mere copies of the originals. Each track has been well and truly booted into the 21st Century for your pleasure, and given new leases of life by this Hot new outfit. From the Undertones to Mark Bolan, from the lord of sleazy blues Tom Waits to the Classic Masters Gene and Eddie. Great versions of Poor Man's Prison, and Nervous Breakdown. Pretty plaid Skirt is a welcome inclusion too, the authentics will love it. Play the album right to the end and you'll hear the unlisted bonus track a smart late night party feeling track semi acoustic to wind down to, after the blistering 13 tracks previous. You can almost taste the Jack Daniels as the Guys wind down after such an exciting session in the studio. Every track has something special.Teenage Kicks is well rockin' by these cats. From self penned tracks to classics, from sleazy blues to Wicked Boppers, Mournful ballads to an outstanding instrumental in the form of a rocked up Egyptian Reggae. So to sum up! From its Wild opening track you will be hooked. Neo Cats will Love it, Authentic Cats will dig it. Psycho Cats will kill for it. I flipped for it you will too. Play it loud through your Bass Woofers and blast the neighborhood!!! A 5 Star rating from me "Hell Yeah" A welcome addition to any collection. As I said from the start Outstanding....
Kustom magazine (Fr) - March 2012
Rock & folk magazine (Fr) - March 2012
Kustom magazine (Fr) - February 2012
Rockabilly Bash (NL) CLICK HERE
Mick Wigfall and the Toxics, when this CD arrived I was eager to hear it, Mick has a long pedigree in the rockin world going back to the Guanabatz days of the ‘80’s via a long stint with Darrell Higham and the Enforcers and many other top artists of this and other genres. I must say this is probably one of the best produced and put together albums I have been sent, the sound quality and mixing is first class throughout.
Modern, fresh & brash, turn it up, play it loud this rocks like hell. Opening with a storming cover of Teenage Kicks the album grabs you by the scruff of the neck and throws you about the room, pulling in influences from the likes of Mark Bolan, Tom Waites, Aerosmith, Eddie Cochran and some self penned stuff Mick and the boys throw it all into a caldron and pour out this brew of high energy non stop rock n roll rampage.
There really is not a bad track on this CD, although highlights include the previously mentioned opener, a marauding swipe at the Night Riders, Pretty Plad Skirt then there is a scorching version of Nervous Breakdown, the short instrumental Egyptian Reggae brings a burst of exotic flavour to proceedings,before Drives Me Wild closes the show with a sure fire all out Psycho blast
Along the way we are treated some of the best modern rockin sounds you’ll hear clearly rooted in the fifties rockabilly that can be clearly heard on the likes of Did You Mean Jelly Bean, but pulling the genre screaming along into the world of nearly 60 years later picking up the best of everything else along the way but never losing its roots.
If you like your rock roll, traditional and safe approach this with caution, if you like the 80’s scene and contemporary bands such as Jack Rabbit Slim you’ll love this. A quick search on the internet shows that the band are based in and gigging in France, go see them if you live there! I’d love to see these boys perform live, perhaps a trip London?
This deserves to be a big success I hope the DJ’s and rockin sites pick up on this and promote it, this is the stuff that will carry our music into the next generation.
Rockin Nev
My Head is a Jukebox (FR) CLICK HERE
Découvert récemment sur scène en première partie d’Imelda May, Mick Wigfall est un musicien anglais installé en France. Son premier album accompagné par son groupe The Toxics est une petite merveille dont les racines se trouvent dans les années 50. La formule est simple : un trio composé d’une contrebasse (assurée par Mr Wigfall himself), une guitare (Seb) et une batterie (Mister K). Comme bon rockabilly le tout est joué en ternaire, la rythmique transpire le swing. Parfois Mick et sa troupe s’éloignent un peu du sujet et adoptent des sonorités plus modernes, une dynamique plus punk s’empare alors de la batterie pour un résultat psychobilly claquant comme un coup de trique (« Teenage Kicks »). L’autre grand truc de Mick c’est d’aller débusquer le rockab’ là où ne l’attends pas, dans des reprises étonnantes comme celle de « Big in Japan » de l’immense Tom Waits. Mais Mick et sa troupe ne sont pas que des acharnés, comme le prouve la reprise de T.Rex « Born to Boogie » qui prend elle des allures de blues ou l’ « Egyptian Reggae », piqué chez Jonathan Richman et joué façon reggae acoustique (un autre titre acoustique est planqué en ghost track). Mick Wigfall est aussi un excellent songwriter et le disque contient trois originaux d’excellente facture. Comme à la grande époque, les compositions n’excèdent pas les trois minutes maximum, et l’album passe comme une lettre expresse à la poste sans temps mort ni longueur. Après Kitty, Daisy & Lewis, Les Hillbilly Moon Explosion et la star naissante Imelda May, sommes-nous au bord d’une immense explosion rockabilly ? Quoiqu’il en soit il faudra compter sur Mick Wigfall et les Toxics à l’avenir…
Mick Wigfall and the Toxics are on a new compilation CD.
Massilia - sound of the street (Two tracks on the album).
a remix of I ain't got you from the new album and a
previously unreleased track by Mick Wigfall
Love potion number 9.
Available from CASUAL RECORDS